Из разних фасцикли...
..
..
ЛЕГИТИМАЦИЈА ДО КОЈЕ СЕ ДРЖАЛО НЕКАДА, УПРКОС...
Све ове дрангулије испливавају из хрпа фасцикли, које су успеле да се одрже у неким кутовима и заборављеним просторима, и - ево, уместо у контејнер, или на жару ватре, завршавају овде. Чему?
свака школа и свако искуство коштају... зар не?
ЛеЗ 0007387
..
ИСТОРИЈА КАО ПОРНОГРАФИЈА
|
Наставак са треће стране. Очарања Жоржа Ниве
ИСТОРИЈА КАО ПОРНО-ДИВА
КЊИЖЕВНОСТ И ТАБУ Разговор Весне Рогановић са професором Савом Дамјановим -
ПОЛИТКА, субота септембар 2008, култ. додатак, стр. 04 |
ЛеЗ 0007386
БРАНИСЛАВ Петровић
* *
*
Да ме сутра растргну
ко жену
горки себри
пред лицем Дечана
ти остани чувај васељену
ти остани мудра и
свечана
Кад конопце донесу и даске
и принесу кљешта и
ексере
путујем ти без срца и
маске
путујем ти без наде
и вере
У пределе са
очима змије
у пределе са шапама
лава
у пролеће иза
погибије
где Нирвана
с Ништавилом спава
Коња јашем коњ ми
поиграва
а звекећу звезде на
прсима
мога дора чувена је
слава
он се зоба будућим
људима
У гриви му сто
громова ноћи
из ноздрва модар шакал
суче
мога дора чувене су
моћи
њега муње ко азбуку уче
Мог дората по
беспућу лове
и туку га књижевници
хули
да открију наше тајне нове
које
но смо у Бихаћу чули
Знаш ли драга у Бихаћу сада
у
Бихаћу на дну старог света
мене туку старешине града
у Бихаћу кад багрем процвета
Мене туку пивом и челиком
мене туку ватром и пчелама
а видају циганком великом
што тргује отровним стрелама
Чопор нових растрже ме
чуда
ни пролеће
без оружја није
ти си
моја задужбина луда
прави разлог моје погибије
У Бихаћ ти падох као вече
звона звоне а џамије горе
на Цетињу после страшне
сече
драга моја презире нас море.
.. извор: Бранислав Петровић *** - Песма којом се завршава први циклус Предосећање будућности књиге О ПРОКЛЕТА ДА СИ УЛИЦО РИГЕ ОД ФЕРЕ - Просвета, Београд, 1970, стр.. 23- 24. - Кратка НАПОМЕНА: Када из дана у дан публикујете нове текстове, не можете избећи сучељавања, па и она најтривијалнија.Објављујући у последње време поједине песме из Петровићеве књиге, изазвао сам неочекивану реакцију и код старих пријатеља. - Ако је баш толико значајан, што му ниси дао више места у антологији "Несебичан музеј"? Шта си запео са Петровићем? - Шта сам могао да одговорим? Одћутао сам. У мом личном примерку, овог издања Петровићеве књиге, уз ову песму стоји мојом руком записано:"У ствари, ово су две песме". У оригиналном штампаном Петровићевом тексту, нема курзива - ја сам га додао. Тако сам тада мислио, када сам први пут читао Петровића, седамдесетих. Није баш добро прошао, ни тада, ни годинама касније. Некада сам мислио да у Петровићевим песмама има непотребног причања, залажења у непоетичне, тривијалне појединости.Замерао сам песнику отвореност, естрадност, боемску преопширност и разводњеност... Али накнадна читања, скоро пола века касније, побунила су се и устала у одбрану и ове књиге и овог песника. Је ли могућ такав одговор, кога би задовољио? Ова Петровићева песма стоји на крају споменутог циклуса, тј. испред Чистилишта, кроз које је овај песник прошао дословно и заиста, за разлику од многих других, а пре свега, за разлику од свих његових вршњака. Петровић је одлично разумео порнографију историје и проговорио је о њој храбро, док су многи други труковали књижевну порнографију, еротске купусаре, и друге свињарије...
ЛеЗ 0007385
Нема коментара:
Постави коментар